01 October 2011

charlie o0ooh charlie..


assalamualaikum semua....
perghh...aku ngah stress nieyhh....
bnyak sgt binatang kat umah ni....
Ya Allah bg la aku kesabaran..
uwaaaaaaaaaaaaa....ase nak lari dr arau ni..
sebelum ni kena gigit nyamuk pon aku xblh..ni kena lovebite binatang nama charlie segala..tension dowhhh...citer nye camni..1st week kat sini..badan aku naik merah2,aku pi la farmasi coz time uhh klinik dah tutup...coz kawan aku kata 2 chalie,aku pon xtau charlie 2 ape...pas2 kakak kat farmasi 2 bg aku ubat gatal je..dia kata bukan charlie..2,3 ari pas2 makin teruk..aku p la UK(unit kesihatan uitm arau)..lagi sadis dia kata aku alergic je..so bg cream alergic la...2,3 ari pas2 makin teruk!!merebak dowhh..dah la pedih2,,,ase cam nak nangis weyyy...panas pedih,panas pedih benda ni...mmg la kulit aku ni sensitip..sebab 2 aku xsuka nyamukk..tp kali ni lbh dr 2...gelembung nanah...sakit ati uhh tgk..ase nak bedah buang je bndalah ni...sabar je lah..nak xnak aku naik la PDH aku pi klinik pakar kulit jejawi...sib baik da kawan yg tunjukkn...sob2,g sane..aku tunjuk je..terus dia kata 2 CHARLIE!!!ceh...kena abis duit bnyak gak br tau 2 ape??sengal sungguh..xpe lah an abis duit pon..janji bnda ni da xda..tp ni da semggu uhh..xilang ag...sakit ati plus skt benda ni mmg sedih la kan...nak buat keja pon xda mood......

aku kena charlie ni kat pengelangan tangan au..nak pakai jam pon xboleh..sakit



sebab sakit hati semalaman aku dok uat research sal BINATANG CHARLIE ni...!! ni la hasilnya...



  • Mempunyai saiz kurang daripada 1 cm panjang. Badannya berwarna kuning kemerahan gelap manakala bahagian atas, bawah abdomen dan kepala berwarna gelap. Bahagian tengah abdomen yang berwarna hijau tua mempunyai sepasang sayap keras dikenali sebagai “elitron”. Di bawah sayap keras ini terdapat sepasang sayap lutsinar yang dilipat kemas. Selalunya, kumbang ini kelihatan merangkak dengan pantas di kawasan sekeliling dengan menyembunyikan sayapnya dan sekali pandang ia lebih menyerupai semut. Apabila diganggu kumbang ini akan menaikan bahagian abdomen supaya kelihatan seperti kalajengking untuk menakutkan musuh.binatang ni biasa ad dkt kwsn sawah padi n pokok klap sawit..binatang ni pon da musim gak..aish mcm2 la charlie ni
  • Cecair hemolimf yang terdapat di dalam badan (kecuali sayap) kumbang ini mengandungi toksin sentuh haiwan yang paling berbisa di dunia. Toksin ini dikenali sebagai ‘pederin’ (C24 H43 O9 N) dinamakan dalam tahun 1953. Ia mempunyai tahap keracunan 12 kali lebih tinggi daripada venom ular tedung. Kumbang rove yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun masih lagi mempunyai ketoksinannya. Persentuhan dengan kumbang ini semasa bergerak atau tidur, menghancurkannya pada badan atau mengosok dengan jari yang kotor akan menyebabkan konjunktivitis dan penyakit kulit yang teruk yang dikenali sebagai ‘dermatitis linearis’, ‘paederus (kumbang rove/ staphylinidae) dermatitis’, ‘whiplash dermatitis’ dan sebagainya.
  • nie pic binatang charlie ni 


setahu aku benda meninggalkan parut..perghh....seram je bunyi...xkisah la parut or x..janji sembuh n xkena lagi...sob3

daaaaaa

0 comments: